Social Icons

Sunday, March 31, 2013

Saya tak percaya lampu kuning





kalau tak boleh baca, sila klik  gambar atas ya


Best jugak kalau pakai SK-II dah tak payah pakai foundation. hiks.

Agaknya pencari kata kunci di atas ni bermaksud, kesan positif apabila pakai SK-II, kulit muka jadi sihat, tona sekata, lingkaran gelap bawah mata hilang dan pori-pori mengecil, oleh itu tak perlu pakai foundation. 

Baik, mari kita pergi kepada asasnya dulu. Bila sebut foundation atau melayunya bedak asas, maksudnya tengah cakap pasal make-up lah kan. Jadi bila sebut make-up, make-up ada kategori kan : 

  • Basic make-up : lepas cuci muka, pakai toner, pakai moisturiser, pakai compact powder - lipstick 
  • Light make-up : cuci muka - toner - moisturiser - foundation - compact powder - lipstick 
  • Full make-up : cuci muka - toner - moisturiser - concealer - foundation - loose powder/compact powder - eye shadow - eye line - blusher - mascara/bulu mata pelesu (;p) - lips liner - lipstick 


Kalau ditanya saya, sepanjang 3 tahun lebih dengan produk penjagaan muka SK-II ni memang tipulah kalau tak pernah sentuh foundation langsung. Biasanya saya akan pakai foundation kalau rasanya nak make-up muka ni lebih sikit dari biasa (iaitu tahap light, sebab sampai tahap tu je yang tahu:p), dan untuk majlis yang memerlukan ke'sustain'an make-up yang lebih lama contoh kenduri, majlis makan malam. 

Kalau setakat pergi ofis, biasanya mmg basic make-up, calit sikit blusher kalau confident tona sekata, haha. tapi pergi ofis dengan tak pakai apa pun selalu je, haha. Bila santai/casual ke shopping mall atau travel pun biasanya mmg basic make-up saje. bukan taknak, tapi malas berengek (bahasa org perak). 

Kalau cakap pasal full make-up pulak, kali pertama muka ni di'full make-up' adalah masa kawen, kali kedua adalah masa jadi MC untuk majlis jabatan tahun 2008. Lepas tu tak pernah ok, tak pernah.  

Pakai foundation penting. Sebabnya, untuk menonjolkan effect (kesan) make-up tu perlukan permukaan asas (base) yang bertona sekata, dan boleh "pegang" unsur2 tersebut. Bayangkan kalau kita pakai blusher/eye shadow tapi tak pakai foundation atau setidak-tidaknya pakai compact powder yang 2 in 1 dengan foundation tu, pelik ke tak rasanya? 

Saya tak pandai pakai foundation. Pakai pun sekali sekala. Kalau ditanya saya, saya suka pilih foundation yang 1 tona lebih gelap  dari kulit saya yang tampuk manggis ni. Itu pun selalu tak confident, dah rata betul ke foundation setiap kali pakai, sebab takut bertompok tak rata. 

Erm, nak bagi tips pun, rasanya tak berani, cuma, satu je yang saya pegang sampai bila-bila. BILA PAKAI FOUNDATION, PASTIKAN KITA RATAKAN FOUNDATION TU SERATA-RATANYA BARU KE NEXT STEP. 

tu je prinsip saya.
prinsip ok, bukan tips. 

dan prinsip saya jugak, saya tak percaya LAMPU KUNING walaupun lampu dressing table saya warna kuning.  masa make-up, saya akan cari lampu putih seboleh-bolehnya. paling takada pun, saya duduk tepi tingkap, selak langsir, utk dapatkan cahaya matahari. 

haha. serius, tak tipu. 


debar dalam tidak sabar,
tiara lake park
31-03-13

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...