Social Icons

Saturday, March 3, 2012

Land below the wind :: Sabah

Assalamualaikum, salam hujung minggu.

Lama rasanya tak menulis yang betul-betul menulis. Kebanyakan entry akhir-akhir ini adalah entry 'wordless', yang tak tahu hujung pangkal. buat pening orang baca ja tak faham apa benda.

Entry kali ni, cerita pasal Trip Cuti Sekolah Hujung Tahun 2011. Ahli rombongan cik kiah ke negeri di bawah bayu ni terdiri dari 10 orang. hehe. best kan jalan ramai2 ni, meriah! :)

Day 1 : Perjalanan dari Ipoh - LCCT menaiki Star Shuttle. Harga RM 42/seorang. Ambil masa 3 jam 30 minit, terus ke LCCT. Info mengenai Star Shuttle di sini ya (klik sini). Check in di Promenade Service Apartment, Kota Kinabalu yang terletak lebih kurang 20 minit dari Kota Kinabalu Airport. Untuk info mengenai Promenade Hotel pula boleh refer di sini (klik sini ya)

Family Room : pandangan dari sofa. 2 katil queen bed (duduk 2 orang saja), haha. Spacious kan? its worth it.

Promenade Service Apartment, Family Room only RM 90.00 / night (ini ruang lepak & makan).
Kalau Standard Room only RM 50.00 / night (kelengkapan 2 single bed + kitchen)

Sesampainya di bumi KK, kami di ambil oleh Van 12 seater yang kami tempah awal. Sesiapa yang berminat boleh leave comment di bahagian bawah entry ni okeh, insyaAllah nanti saya beri nombor telefon orang tu. Untuk meronda2 kami sewa 2 biji kereta (persona + sentra),  RM 120.00 sehari.

Belah malamnya kami cari makan di sekitar Pasar Filipino, setiap malam ada gerai2 makan kat situ. Believe me, memang heaven seafood kat sabah!

lobster ni RM 200-250 seekor. Udang yang sederhana tu RM 20.00 seekor, yang paling kecik tu (hujung sekali) RM 10.00 untuk 3 ekor.

sotong ni rasanya 1 cucuk (3 ekor kecil) ialah RM 10.00

Chicken wing ni pun famous kat pasar ni, RM 1.50/wing

buah ni pulak RM 2.00 sahaja.

ketam ni tak sure harga, kami tak ambil menu ketam, cuma tangkap gambar saja.

lengan besar ka udang besar? heaven!

ni pula kat area "basah", peniaga jual hasil laut walaupun dah malam.

Day 2  : Berbekalkan GPS yang dibawa bersama, kami sekeluarga pun menuju ke Kinabalu Park yang terletak di daerah Tuaran, terima kasih PapaGo!. Perjalanan ambil masa lebih kurang 2 jam dengan cara pemanduan selamat, hehe. Sepanjang perjalanan ke Kinabalu Park kita akan lalu di beberapa pekan kecil seperti Telipok, Tamparuli dan Tuaran, serta Kundasang.

Seeloknya nak ke mari biar awal pagi, kabus tak terlalu tebal. Tapi tengok jugak macamana cuaca, timing kami tak berapa nak baik, hari hujan, memang tak nampak puncak gunung dari dataran yang disediakan, huhu T__T

hujan masih renyai.

@carson fall. mesti sejuk airnya nihh!

Tanda pengenalan setiap pelawat yang ingin membuat pendakian
(walaupun hanya ke Checkpoint pertama iaitu Layang-layang). Sorang pakai satu!

Track untuk pendakian. Untuk pendakian 750 meter, kami ambil masa 1 jam 10 minit (2 hala). huhu.

Selepas selepas pendakian (haha, bunyi mcm daki sampai puncak je, padahal 750 meter pun dah semfuttt, tambah lagi daki dlm hujan), kami terus ke Pekan Kundasang untuk makan tengahari, dan teruskan perjalanan ke Poring Hot Spring (Kolam Air Panas) yang terletak di Kundasang.

Bagi pelawat yang telah bayar yuran kemasukan di Kinabalu Park masuk sini tak perlu bayar dah, cuma perlu tunjukkan tiket tadi.

Ini pula kolam air panas terbuka. Setiap kolam ada paip air panas & air biasa, jadi harus pandai2 sendiri nak adjust kepanasan di tahap keselesaan masing-masing.

Masa saya ke sini tahun 2006, masih ada jambatan gantung, tapi nampaknya dah digantikan dengan jambatan konkrit.
Mungkin atas sebab2 keselamatan juga :)

Ini pula tempat rendaman air panas, kalau anda perasan, ada 3 kolam, berbeza tahap kepanasan air tu:)

Rock Pool ni tempat budak, mak budak dan bapak budak mandi, airnya air biasa, bukan air panas

Balik dari Hot Spring dah pun menjelang malam, nak tengok Rafflesia pun tak dapat sebab dah gelap. Tak jauh dari kawasan Hot Spring ni ada kawasan Rafflesia tapi hampa T__T. Bergambar di Jambatan Tamparuli pun tak sempat sebab dah malam jugakk.

Day 3 :  Awal pagi kami ke Pasar Filipino untuk shopping mutiara Trip1 (shopping mutiara ada banyak trip sebab hotel dekat dengan Pasar Filipino:p). Selepas tu, kami habiskan masa di Lok Kawi Wildlife Park yang terletak menuju ke daerah Penampang.

lain-lain binatang mungkin sama di mana2 wildlife park,
cuma Proboscis Monkey  saja yang special,  hanya ada di Borneo!  (Credit gambar : Abg Arman)

Entrance Lok Kawi Wildlife Park. Tak ingat berapa fee nya, tak silap RM 16 untuk dewasa.  (Credit gambar : Abg Arman)
Selesai di Lok Kawi Wildlife Park, kami ke Monsopiad Cultural Village yang berdekatan. Apalah ertinya ke negeri di bawah bayu ni kalau tak berkesempatan melihat tradisi masyarakat di sana dengan lebih dekat, ye tak?:)

Complimentary Drinks :: Tenom Coffee & Tea.
Enak sekali!

Ini pula House of Skulls, yang menempatkan tengkorak2 zaman purba, ada sejarahnya. Saya tak berapa ambil port, sebab tak minat benda2 mistik tak tentu hala ni :)

Kaunter Masuk ke Monsopiad Cultural Village.
Entrance Fee : Dewasa (RM 55.00), Kanak-kanak (Percuma), Waga Emas (RM 25.00)
Sangat2 berbaloi!

Jambatan Gantung (frust tak dapat naik Jambatan Tamparuli kan;p)

percubaan makan ulat sagu

percubaan main permainan tradisional sabah

kenangan dengan penari

tarian buluh

sumazau

Day 4 : Island Hopping merupakan aktiviti yang pada mulanya tak menjadi keutamaan kami di sana, tapi nak dijadikan rezeki, biras saya (cikgu arman) & pakngah ada peluang berborak dengan salah seorang agen Island Hopping sewaktu menunggu kaum2 ibu shopping di Pasar Filipino.

Kami pun ambil keputusan untuk sewa satu speed boat. Tak salah saya untuk Pakej Island Hopping ke 2 pulau (Manukan & Sapi), mereka kenakan RM 30 seorang tak termasuk sewa alatan snorkeling.

Pengalaman dilambung ombak yang bestt! (en.rizal kata saya confirm fail kalau nak kerja offshore:p)

Kami tiba ke darat semula lebih kurang pukul 5 petang. Puas hati. Seronok. Air jernih, walau tak pakai kelengkapan snorkeling pun boleh nampak dengan mata kasar ikan berenang-renang mengelilingi kita. Indah sungguh ciptaan Allah.

Day 5 : Harini kami mengunjungi Pasar Ikan Masin untuk buah tangan dan stok ikan masin setahun, hehehe. Tak sah kalau tak singgah kan;) Kami juga  habiskan masa tawaf Pasar Filipino kesekian kalinya. Belah malam pula kami ke 1Borneo Hypermall yang terletak berdekatan dengan Universiti Malaysia Sarawak.

Day 6 : Kami bersiap pulang dan selamat tiba di LCCT pada pukul 3:30 petang.

Rekomendasi :

• Menginap di Promenade Service Apartment adalah advantage sebab baaanyak kedai di bawah apartment, restoren makan yang baaanyak dan sedaappp. Selain itu, mudah sebab walking distance ke Pasar Filipino, Plaza Central, Plaza Warisan dan macam2 kedai lagi. Worth money. Highly recommended.
  • Pendapat saya, tak payah pakai tourist guide, sebab insyaAllah kita boleh manage sendiri tempat yang nak dilawati. TAPI, kena banyak homework BANYAK jugaklah:)
  • Makanan tak perlu risau, di KK sendiri baaanyak pilihan restoren makan. Cuma pastikan restoren tu halal. Restoren seafood baaanyak, tapi banyak restoren cina, tu sebab kami makan seafood di gerai saja, boleh tahu orang islam tak islamnya.
  • Kalau nak ke Poring Hot Spring, pergilah awal pagi, sebab ada baaanyak lagi aktiviti menarik kat dalam tu (not just mandi air panas). Dan lepas tu, boleh ke Rafflesia Centre untuk tengok sendiri rafflesia - kena masuk hutan, rafflesia hidup meliar.
  • Tawar menawar di Pasar Filipino, tawarlah habis-habisan. Kalau barang2 perempuan seperti brooch, rantai tangan, rantai leher mutiara adalah amat-amat berbaloi ambil baanyak sekaligus. Kalau brooch tu ambillah sekali satu papan, kemudian pandai2 lah bahagi2 kan :)
  • Ambillah peluang daki Gunung Kinabalu walaupun kilometer yang pertama saja (1st 1 km) macam kami. Puas hati!

Tiara Lake Park
03-03-2012
6:02 pm

Anonymous said...

salam,

saya google pasal kk terjumpa blog ni. insyaAllah sy akan ke kk bulan nov tahun ni, boleh share contact no sewa kereta tu tak?

tq

- liasari

^m.r.s. f.a.r.i.z.a.l^ said...

Salam Liasari,

Boleh takda masalah.
En. Abdul/Dol : 0198509825.

Saya nak kata bagus sgt pun tidak jugak servis dia, mn2 kereta sewa pun, check condition kereta masa terima(ie air radiator), kami terkena hari tu (kereta sentra) bau hangit sepjng perjalanan, rupanya radiator kering. alhamdulillah takda apa2. Tapi lagi satu kereta dia bagi (proton persona) condition tiptop.

mamaz said...

sy nk pergi jumaat ni,itinerary awk ni buat sy tak sabar nk pegi tp sy tdo satu malam dikundasang...agak2 ok tak? senang ke cari mkn di kundasang?

blog sy lg satu hatimamaz.blogspot.com

Kereta Sewa Shah Alam Seksyen 7 said...

Besarnya udang batu karang dia. entah brapa la harga tu, huhu..

Raziman Rent Car Sabah said...

Mohon Maaf kami ingin menumpang iklan...

TIPS PERCUTIAN MURAH KE SABAH!!!
Mari Bercuti Ke Sabah.... 2017

*Tel : 0129600702 / 0163751978*
Assalamualaikum Tuan Puan...
Bercuti la ke Sabah....!!
Kami bersedia mempermudahkan segala urusan percutian anda di sini...

Kami menyediakan Kereta sewa pandu yang murah, baru dan berkeadaan baik..

a) Nissan Urvan RM230 sehari

* Harga di atas adalah minimum sewa
untuk 3 hari ke atas...
* Penghantaran kereta percuma ke
Airport dan tempat penginapan.
* Kadar harga lebih rendah untuk sewa
secara bulanan.

Kelebihan yang anda dapat apabila memilih kereta sewa kami adalah :

1. Pilihan Homestay dan Hotel dengan harga
istimewa daripada kami bermula harga
RM68 dan ke atas di Kota Kinabalu dan
kundasang...

2. Homestay Condominium Marina Court di pusat bandar Kota Kinabalu hanya pada harga Rm250 semalam!!!

3. Pemandu Pelancong..
Sekiranya anda ingin perlukan pemandu sepanjang percutian kami menyediakan pemandu berpengalaman dan mahir dengan tempat2 percutian menarik di Sabah... upah bagi pemandu kami adalah RM100 untuk 12 jam sehari...

4. Harga istimewa ke Pulau Manukan , Sapi atau Memutik..
Sekiranya anda memilih perkhidmatan kami, kami akan memberikan anda harga istimewa RM20.00 sahaja seorang utk tambang bot dan Percuma SET SNORKLING & life jacket ( harga utk 1 pulau sahaja).. harga tak termasuk jetty fee, island fee...
Kami juga memberikan harga istimewa untuk Water Sport berikut:
* Banana Boat RM30 (15 mnt)
* FlyFish RM60 (15 mnt)
* Parasailing RM55 (15 mnt)
* Jetski RM140 (30 mnt)
* Sea Walking RM150 (30 mnt)

5. Harga istimewa untuk melihat Proboscis Monkey dan Fireflies... Klias Beaufort..
Harga RM45.00 adalah termasuk tambang menaiki bot, Hi Tea dan Makan malam...

*Screenshot iklan ini sebagai voucher Diskaun dan whatsapp ke nombor di bawah*

Hubungi kami
0129600702
0163751978
Boleh Call atau Whatsapp

Raziman Rent Car Sabah said...

Mohon Maaf kami ingin menumpang iklan...

TIPS PERCUTIAN MURAH KE SABAH!!!
Mari Bercuti Ke Sabah.... 2017

*Tel : 0129600702 / 0163751978*
Assalamualaikum Tuan Puan...
Bercuti la ke Sabah....!!
Kami bersedia mempermudahkan segala urusan percutian anda di sini...

Kami menyediakan Kereta sewa pandu yang murah, baru dan berkeadaan baik..

a) Nissan Urvan RM230 sehari

* Harga di atas adalah minimum sewa
untuk 3 hari ke atas...
* Penghantaran kereta percuma ke
Airport dan tempat penginapan.
* Kadar harga lebih rendah untuk sewa
secara bulanan.

Kelebihan yang anda dapat apabila memilih kereta sewa kami adalah :

1. Pilihan Homestay dan Hotel dengan harga
istimewa daripada kami bermula harga
RM68 dan ke atas di Kota Kinabalu dan
kundasang...

3. Pemandu Pelancong..

4. Harga istimewa ke Pulau Manukan , Sapi atau Memutik..
Kami juga memberikan harga istimewa untuk Water Sport berikut:
* Banana Boat RM30 (15 mnt)
* FlyFish RM60 (15 mnt)
* Parasailing RM55 (15 mnt)
* Jetski RM140 (30 mnt)
* Sea Walking RM150 (30 mnt)

Harga RM45.00 adalah termasuk tambang menaiki bot, Hi Tea dan Makan malam...