Social Icons

Tuesday, May 14, 2013

:: degupan :: lonjakan :: kekerdilan ::

Al-Haram. 13 April 2013. 3:30 pm 


























laju degupan persis seusai menamatkan pecutan di akhir garisan. 
laju lonjakan dalam diri tidak sabar untuk mendekati, menikmati. 
saat ini, aku masih belum suci. aku diuji. 
hanya mampu merenung. 
dari tempat terhampir yang dapat kurapati. 
ini pandangan pertama ku. 
terasa kerdilnya diri. 
amat amat terasa.  
remang bulu roma. 


Jabal Rahmah, 'Arafah 
degupan yang sama. sekali lagi. 
tiba di tempat yang istimewa. 
bertemunya Adam dan Hawa. 
harapan yang tersimpan,
kutitipkan dalam genangan. 
yang akhirnya jadi esakan. 


Baitullah, Al Haram. 
seusai suci. 
segera aku laksanakan apa yang wajib ke atas ku. 
saat itu, hanya yang maha kuasa tahu. 
betapa kerdilnya. betapa malunya. aku. 
serasa tidak layak berada pada tanah yang kupijak. 
malu semalu malunya. 

dalam malu itu, kulontarkan segala yang kusimpan. 
segala yang terbuku. 
segala yang selama ini terpendam dalam diam. 
semahu-mahunya. 
 tiada apa yang tertinggal. 

bebas aku dari ihram pada hari ke-4 di tanah haram. 
mengajar aku mendidik jiwa dari cuma dikuasai rasa. 

ke atas nikmat yang diberikan pinjam 
cukup dan terisi. tidak ada apa yang tiada. 
sempurna.  



tiara lake park 
14 mei 2013 
9:41 pm

1 comment:

zakirasli .. said...

Assalamualaikum, saya dtg singgah sambil follow blog ni ye :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...