Social Icons

Wednesday, May 27, 2015

Bilik tidur

Assalamualaikum.

Draft ditulis masa cuti pertabalan Sultan Perak, peram punya peram, cerita dah outdated, tapi nak tulis dan masih nak publish jugak.

Sebenarnya baru lepas baca tulisan di satu laman web berkenaan sepasang artis tempatan yang ber"wefie" di dalam bilik tidur.  Lebih spesifiknya di atas katil, di bawah selimut, yang suaminya tak berbaju. 

Isunya yang pertama, perlukah ber"wefie" dalam keadaan macamtu, dan kalau pun nak ber"wefie" begitu, perlu ke kongsikan dengan seantero alam? Aurat tu dah satu hal, tapi bagi saya, hatta yang perempuan bertudung lingkup menutup aurat dan suami turut tutup aurat tak wajar ber"wefie" dalam selimut macam tu. Takda adab dan tak menghormati privasi diri sendiri serta pasangan. 

Yang keduanya, entahlah kalau orang lain, bagi saya bilik tidur adalah satu tempat privasi yang tak wajar dikongsi atau diterjah oleh orang lain melainkan diberi kebenaran ataupun dijemput masuk.   Bagi saya, bilik tidur adalah exclusively untuk pasangan suami isteri itu sahaja tak kisahlah bilik tidur itu seindah bilik dalam istana ataupun bilik biasa-biasa saja macam rumah kita-kita. Dalam Islam sendiri menggariskan adab anak-anak yang telah akil baligh untuk memasuki bilik tidur ayah dan ibunya. Indah kan Islam. 

Ketiganya, selain dari tempat berehat dan beradu, bilik tidur kebiasaannya menyimpan barangan penting dan berharga milik tuan rumah. Dah masuk isu keselamatan lah pulak kan. 

Saya sendiri memang pantang rasanya orang terjah bilik tidur tanpa beradab. Inikan pula nak berkongsi "wefie" dalam keadaan intim dengan pasangan dalam bilik tidur. Tak faham. 


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...