Social Icons

Sunday, August 9, 2015

sayang dan simpan?

Assalamualaikum. 

Post ini tidak ditujukan kepada sesiapa, mmg betul saya tak faham dan perlukan pendapat yg lain utk beri saya lebih kefahaman. 

Saya tak faham kenapa bila 'suka' dan 'sayang' kan sesuatu (barang/material ya, bukan orang), sesetengah orang tu beriya2 membeli tapi akan memilih untuk simpan, pamer dan hanya digunakan sekali sekala, bukan untuk tujuan rutin. 

Dua contoh di bawah: 

-----

1. Pinggan mangkuk 

- Masa membeli pilih bunga dan corak yg cantik dan terkini. Bila balik rumah, simpan dalam cabinet dapur, atau lebih teruk lagi bawah katil. Sampai berhabuk tak guna. Hari2 menjamu suami, anak2 dan ahli keluarga yg tinggal sekali dgn pinggan free Colgate Darlie Daia dan segala mcm yang free lagi. Padahal bukan takda pinggan mangkuk yang elok sikit (elok tak semestinya mahal yer). 


Bila tetamu dtg, barulah keluarkan pinggan mangkuk yg elok sikit tu. Itu pun terjeling2 kalau pinggan terlaga, risau benar pecah. 

Point 1 - buat apa beli klu taknak pakai seharian atau sekadar simpan atau pamer.

Point 2 - beli pinggan mangkuk memang utk tujuan "tayang" dekat org atau tetamu lah yer? 

Mmg lah dalam islam amat dituntut melayan tetamu dengan sebaiknya. Tapi macamana dgn suami, anak2 dan ahli keluarga yg tinggal sekali? Tak perlu dilayan ke. Tak layak ke nak pakai pinggan mangkuk elok sikit? Ada beza darjat pulak ke baru boleh pakai pinggan mangkuk elok? Serius tak faham. 

Saya? 
Saya takda pinggan mangkuk mahal atau istimewa. Semuanya biasa saja dan kuantiti pun tak byk. Itulah yg saya guna utk seharian melayan suami dan keluarga, itulah yg saya guna nak menjamu tetamu. Takda bezanya. Takda yg belum pernah guna. Semua kami buat belasahan. Kadang2 suami yg tolong bawak keluar / rotatekan pinggan mangkuk yg tgh digunakan dgn yg dah lama tak pakai dalam kabinet. Suami kata "pakai pinggan bunga yang ni la pulak". Takda istilah sayang-simpan. 

Pinggan free byk, siapa taknak pinggan free kan. Saya guna utk preparation memasak. Saya suka simpan benda free selagi benda tu boleh guna, cawan plastik starbuck pun saya basuh dan simpan. Saya guna utk food preparation jugak. 

Anak kecil dan risau pecah? Kami belum ada anak, tapi pernah tudung periuk kaca saya pecah, saya sendiri yang buat. Dah nama pun kaca, nak harap kekal macamana? C'mon, Take it easy. 

Anak2 boleh beri guna tupperware kalau takut membahayakan anak bila kaca tu pecah. Jangan pulak simpan je tupperware elok2 dalam cabinet tak bagi anak guna. 



----- 

2. Barang perhiasan (emas, diamond, silver, platinum ka, jgn Magnum sudah). 

Sama je konsepnya dan pointnya. 
Beli dan simpan. 
Kenapa tak pakai? Jawabnya sayang. 
Bila nak pakai? Jawabnya bila pergi kenduri atau hari raya. 

Double tak paham!! 

Matlamat pakai barang perhiasan memang ultimately nak "tayang" dekat orang? 

Pakai la hari2. Depan suami pun berhias, apa salahnya pakai dalam rumah. Baru la menghargai apa yg kita beli atau suami beri. Rosak boleh repair, kotor boleh cuci. Ada 20 utas rantai, pakai semua, pakai. Dah memang nama pun untuk perhiasan kan, hias badan tu jgn tak bhias di rumah. 

Beli emas perhiasan untuk tujuan melabur? baik beli gold bar kalau betul2 nak melabur.

Saya? 
Saya takbyk barang kemas. Ada pun yang dah tak muat semuanya, hahahaa.. Lama dah tak membeli. Saya tak pakai sebab tak muat. Yang mana muat saya pakai hari2, setiap masa. Mandi, basuh pinggan, tidur, memang sy tak reti nak bukak2. Takut misplaced pun ya. 

Saya ada pendapat sendiri tentang barang perhiasan ni, bagi saya, lebih berbaloi ditukarkan duit yg ada dengan pengalaman dan masa berkualiti dgn org tersyg yg tak ternilai harganya. Life is too short isnt it? 

-----

Kesimpulan. 

Kalau pendapat di atas ni boleh dipakai, renung2kan. Kalau tak boleh terima pun tak apa, masing2 punya cara dan selera. Apapun, janganlah dibezakan layanan kita terhadap tetamu berbanding dgn suami, anak2 dan keluarga. Jgn lupa, diri sendiri pun mesti dihargai. 

Ingat, puas tu untuk dinikmati oleh diri sendiri bukan utk orang. Puas bila diri sendiri dapat guna,pakai, dan rasa. Bukan sebab dpt membeli tapi lepas tu simpan atau pakai untuk tayang dpn tetamu atau org lain shj. 

-----

Kenapa esok senin, kenapa? 


2 comments:

Hanie said...

saya pun tak suka nak simpan-simpan barang atau untuk hiasan sahaja... kesimpulannya rumah kecik, ruang terhad dan malas nak gilap2 pinggan. yang cantik pakai je... lagi sedap mata memandang.

PAk RUDI DI SEMARANG said...

Assalamualaikum wr.wb mohon maaf kepada teman teman jika postingan saya mengganggu anda namun apa yang saya tulis ini adalah kisah nyata dari saya dan kini saya sangat berterimah kasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala atas bantuan pesugihan putihnya tampa tumbal yang sebesar 15m kini kehidupa saya bersama keluarga sudah sangat jauh lebih baik dari sebelumnya,,saya sekaran bisa menjalanka usaha saya lagi seperti dahulu dan mudah mudahan usaha saya ini bisa sukses kembali dan bermanfaat juga bagi orang lain,,ini semua berkat bantuan Mbah Rawa Gumpala dan ucapa beliau tidak bisa diragukan lagi,bagi teman teman yang ingin dibantuh seperti saya dengan pesugihan putih bisa anda hubungi di no 085 316 106 111 jangan anda ragu untuk menghubuni beliau karna saya sudah membuktikannya sendiri,karna Mbah tidak sama seperti dukun yang lain yang menghabiskan uang saja dan tidak ada bukti sedankan kalau beliau semuanya terbukti nyata dan sangat dipercay,,ini unkapan kisah nyata dari saya pak Rudi di semarang.Untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Mbah di ��PESUGIHAN PUTIH TANPA TUMBAL��

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...