Social Icons

Sunday, September 7, 2014

Keinginan terlampau

Keinginan terlampau.
atau.
Terlampau ingin?
Konflik diri.
Hahhaha. 

Kepuasan. Lain orang kan lain. 
Memasak. Bela kucing. Tangkap gambar. Kumpul barang kemas. 
Kumpul barang lama. Berkebun. Panjat gunung. Kerja amal. Mengembara. 
Kepuasan tu untuk diri sendiri yang nikmati dan rasai. Bukan puas bila dapat tayang kat orang. BIG no. 

Oklah, intro ntah apa-apa. Nak cerita pasal keinginan yang satu ni sebenarnya. 
BACKPACKER! 

BACKPACKER = 
Backpacking is a form of low-cost, independent international travel. It includes the use of a backpack or other luggage that is easily carried for long distances or long periods of time; the use of public transport; inexpensive lodging such as youth hostels; a longer duration of the trip when compared with conventional vacations; and an interest in meeting the locals as well as seeing the sights. It is typically associated with young adults who generally have fewer obligations and thus more time to travel. 

Haaaa.. sekarang jelas tak backpacker tu apa dia? Menarik tak? Heheheee.. Menarik bagi saya dan terlampau teringin nak cuba. Asyik berjalan duduk hotel (walaupun hotel tak mewah, tapi selesa) semuanya diaturkan oleh travel agent, terikat dengan jadual, tak cukup masa nak buat apa yang kita nak buat dan harga yang bukanlah murah sangat. 

Jangan tak tahu, kebanyakan 'hardcore backpacker' ni tak bergerak secara berkumpulan, sebaliknya mereka mengembara secara 'solo'. Mereka ni siap ada komuniti sendiri di mana mereka akan bertukar maklumat sesama mereka (tips, tricks) dan mereka akan menjadi 'host' atau tuan rumah kepada backpacker yang lain, bila backpacker tu datang mengembara ke tempat mereka. Dengan cara tu akan menjimatkan kos sewa bilik & dapat jalinkan ukhwah walaupun berlainan bangsa & agama ;) 

Sumber : The Savvy Backpacker 
Istilah backpacker ni jugak (macam definisi dari wikipedia di atas tu), mereka ni takkan duduk hotel mahal (mereka akan duduk dengan 'host' atau di hostel/dorm), takkan naik flight selagi ada public transport guna jalan darat/air yang available (naik flight tak dapat explore apa yang ada di darat kan, so rugi, banyak benda yang ter'miss out', tahu2 dah sampai next destination), peta dan kompas sentiasa di tangan, cuma bawa backpack (sebab tu la mereka dipanggil backpacker kan?), pengembaraan mereka bukan 3 hari 2 malam mahupun seminggu, malahan berminggu2 dan ada yang makan berbulan-bulan. 

Sumber : Blog Afif 
Sumber : Blog BackpackerBusuk
Objektif backpacker ni bukan nak honeymoon atau shopping, sebaliknya lebih kepada nak menjelajah dunia dan merasai sendiri apa yang orang tempatan rasa, explore kepelbagaian, persamaan dan perbezaan penduduk serata dunia (duduk hotel mewah dan semua diaturkan bukan cara hidup sebenar orang tempatan kan?). Saya percaya, mereka ni pastinya akan pulang ke tanah air masing-masing dengan pengalaman yang sarat, tak terjual beli. Percayalah bahawa pengalaman2 tu akan menjadikan diri mereka jadi lebih menghargai, menginsafi dan menilai sesuatu dari sudut yang berbeza, di samping nilai-nilai survival yang tinggi dalam diri. Itu nilai kepuasan. 

Salah satu aspek yang penting sebelum memulakan pengembaraan dan semasa merancang sesebuah perjalanan tu adalah memilih beg yang sesuai. Ianya boleh jadi backpack (beg sandang belakang) atau beg beroda (trolley bag) yang ringan, sesuai dengan empunya badan yang nak mengendong, kalis air, tidak menyakitkan badan, berupaya menampung barang2 keperluan yang ingin dibawa. 

Saya sendiri tak arif pasal pemilihan beg ni. Cuma ada sedikit pengalaman semasa memilih backpack sebelum dihantar berkursus ke New Delhi India selama 4 minggu (Sept 2013). Disebabkan kesuntukan masa dan banyak perkara yang perlu disiapkan di saat akhir, saya tak ada masa untuk 'survey' dengan banyak, saya cuma pergi ke Aeon Station 18 berhampiran rumah dan terus beli. Nak jadikan cerita, pekerja yang on duty pada masa tu tak dapat berikan panduan / guide yang cukup untuk saya yang tak pernah beli backpack ni. Terpisat-pisatlah sekejap. Orang perempuan ni tahu je lah, kalau beli barang mesti nak yang cantik je, tu yang bahaya tu kalau takda panduan yang betul. Alhamdulillah, ada seorang adik ni, dia gemar hiking, dan tahu serba sedikit pasal bag. Dialah yang guide saya. TQ dik!  

Adik tu kata backpack ada macam2 jenis, ada yang sesuai untuk hiking, trekking dan biking. Adik tu suruh saya ambil backpack yang designated untuk "lady". Yer, untuk perempuan. Sebab katanya design lelaki akan menyebabkan kita yang perempuan ni tak selesa pakai, atau tak selesa di badan seorang perempuan. Setiap features pada backpack ni ada fungsinya, bukan saja2, bukan untuk cantik kakkk, dia kata. sengih je saya nih mendengarnya! 

Memang trip ke India bukan trip backpacker. Saya pergi berkursus. Kemudahan semua tersedia oleh pihak penganjur. Tapi saya menjangkakan ada shorttrip akan diadakan dalam tempoh 4 minggu tu, dan sangkaan saya betul. Kami dihantar ke Bhopal, Madhya Pradesh yang terletak 800km dari New Delhi selama 1 minggu. Perjalanan ke sana naik keretapi selama 7 jam 30 minit! Bawak backpack lebih senang kan? Kenapa ya? 

Kelebihan backpack : 
1. Tangan korang free a.k.a "handsfree". tak perlu nak menyeret beg, semua atas badan. Korang senang nak bergerak. 
2. Senang nak naik tangga, senang nak berjalan di celah orang ramai (ummat di stesen keretapi new delhi macam semut, tuhan je la yang tahu, pengalaman saya pertama di kelilingi oleh sebegitu ramai ummat). 
3. Memudahkan pergerakan. Contohnya nak masuk ke toilet awam ke, boleh bawa masuk backpack korang sekali. Nak solat di tempat awam, boleh letak beg di depan. 
4. Saiz boleh lepas untuk handcarry di atas cabin. Amat berguna terutama bila perjalanan korang banyak transit, dalam tu cukup untuk letak pelbagai keperluan korang dalam tempoh transit. Saya pernah merasa 2 kali transit dalam perjalanan ke Lanzhou China di mana tempoh amat panjang dalam transit tu. Sebab tu tahu rasanya macamana transit lama2. 

Jom saya kongsikan backpack kepunyaan saya. 


Jenama yang dipilih. Aeon tak banyak pilihan pada masa tu :( 


Perhatikan label ini ya utk para jelitawan yang ingin membeli backpack :) 

4 jenis backpack yang berlainan features dan kegunaannya. 

Harga yang fuhh. Tapi percayalah, berbaloi. Tak sakit badan langsung walaupun
saya bawa hampir 12kg masa tu, siap handcarry lagi, tak masuk cargo! padahal
limit handcarry kan 7kg jer :p hehehehe. 

Ini rupa backpack yang saya maksudnya. Alhamdulillah, amat berguna dan saya amat puas hati.   

Deuter Futura Vario 45 + 10 L. 

Ada bukaan zip di depannya, maksudnya bila nak ambil barang tak payah
punggah dari atas (top load). Bukaan di atas tetap ada seperti beg lain. 

Bukak je zip ni terus ke isi perut beg. no worry. 

belakang beg, semua strap & belt ada fungsinya. kalau kita pakai dengan betul,
insyaAllah badan tak sakit walaupun bawak beban yang berat. 

Air comfort : bentuk ikut anatomy badan. VarFit : Ada wired mesh membuatkan 
beg tak lekat di badan (ventilation : kot badan berpeluh ke) dan strap stabilizer untuk lebih keselesaan

Ini rupa beg bila ditegakkan dalam keadaan kosong. Bawah tu ada compartment untuk
letak baju kotor/basah. Saya letak telekung & tuala kecil setiap kali travelling. 

Beg ni ada rain coat dia yang attached sekali dengan beg ni. Bila perlu cuma pasangkan saja. 

Review dari saya sendiri. Beberapa trip dah saya bawa beg ni sejak dibeli pada September 2013 (ke New Delhi, ke Bhopal, ke Melbourne dan ke Bangkok). Alhamdulillah, badan tak sakit, sungguh. Adjust segala strap dan belt ikut kesesuaian badan kita, jangan malas pakai strap & belt sebab semua tu ada fungsinya. Kalau taknak pakai strap tu semua, baik pakai beg sekolah saja ok. Antara features yang saya amat suka & bagi saya amat berguna adalah : 

1. Selain dari bukaan atas (jenis top load), beg ni ada zip depan untuk akses ke ruang utama beg (bukan semua backpack ada features ni ya). Jadi, bila nak ambil barang tak payah selongkar dari atas dan keluarkan semua barang. semak ok! 

2. Ada pocket utk map di bahagian depan amat mudah letak map dan brochure2 seperti jadual train/bus yang berguna sepanjang travelling. 

3. Ada pocket berasingan di bawah untuk asingkan barang. Boleh letak baju kotor/basah. Saya letakkan telekung & tuala kecil kat situ setiap kali travel. 

4. Beban paling berat saya bawa beg ni adalah 12kg. Walaupun 12 kg, alhamdulillah saya manage bawak beg ni, dan yang penting tak sakit badan. Cuma saya ada masalah skit nak loadkan backpack ni dalam cabin (ruang simoan beg atas tempat duduk). Tapi takda masalah, saya sentiasa minta bantuan steward/stewardess dalam flight tu. Penumpang2 lelaki pun biasanya akan hulur bantuan. InsyaAllah. 

Oklah, habis dah cerita pasal beg. Di bawah ni adalah beberapa blog backpacker dan website yang saya selalu ushar. Hehehehe...:p ushar dulu, kumpul maklumat. kalau ada rezeki insyaAllah, teringin nak merasa sekurangnya sekali dalam hiduppp! 

Saya kagum dengan kalian! Boleh terus klik link di bawah ya untuk ke blog mereka semua ^______^ 



Sekian untuk kali ini
Mrs. Farizal 
7 Sept 2014 : 10:31pm 






No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...