Social Icons

Saturday, November 7, 2015

Travelog Mrs. Farizal : Langkawi (Mei 2015)

[entry delayed. draft terperam berbulan-bulan]

Salam semua.

Punyalah counting days nak ke Langkawi. Berkobar-kobar walaupun hakikatnya kerja tengah menimbun dan tarikh trip ke Langkawi ni pulak sebenarnya clash dengan satu bengkel yang dianjurkan. Alhamdulillah, dapat colleague yang sangat2 memahami, dan boleh cover ketiadaan saya.

Trip 4 hari 3 malam (22 - 25 Mei) ni disertai oleh kesemua ahli keluarga saya termasuklah ipar duai. Tak ramai pun, kami dalam 10 orang semuanya (9 dewasa, 1 baby). Yang dari Johor Bahru, adik perempuan, suaminya dan adik lelaki  bongsu saya - mereka naik flight dari Senai ke Langkawi. Senang dan mudah, jimat banyak masa. Adik no 3, dah siap2 bermalam di rumah keluarga mertuanya di Kangar, Perlis. Saya dan suami pulak bawak bapak dan ummi, bertolak dari Ipoh. Janji jumpa di Kangar, dan naik feri sama2.

hakak yang sado :p
Disebabkan kami yang naik feri dari Kuala Perlis ni sedikit terlewat sampai, rupanya orang jauh dari JB yang sampai dulu. Patutnya kami yang pick up mereka di airport, sudahnya jadi mereka pula yang menyambut kami di Jeti Kuah. Kami decide ambil 2 buah kereta sewa. Kadar sewa pun tak mahal sebab bukan peak season, bukan cuti sekolah.

Sampai saja, kami pun cari makan tengahari dan kemudian cari homestay yang telah ditempah awal. Rasanya macam takda pulak gambar homestay kami, huhu. Lokasinya di Taman Helang Perdana, rumah teres 2 tingkat, 4 bilik tidur, 3 bilik air, RM 250 semalam. Boleh juga tengok di Official FB mereka Tempahan Chalet & Homestay Langkawi Kedah (klik sini untuk ke FB mereka).

Tentatif lebih kurang gini lah.

22 Mei 2015, Jumaat

2:30 petang : Tiba di homestay Taman Helang Perdana
5:00 petang : Makan laksa di tepi airport dan jalan-jalan petang di Chenang.
sebelah malam : Lepas makan malam, kami rehat sebab esoknya nak berjalan seharian ke Cable Car dan Muzium 3D.

23 Mei 2015, Sabtu

Beli breakfast di gerai berhampiran taman
10:00 pagi : tiba di Cable Car. Beratur beli tiket punya lah panjang walaupun bukan cuti sekolah! Selesai cable car, kami ke Muzium 3D pulak. Bergambarlah terbaring terduduk ternganga, terlompat semua ada. hehehee...
Malam : Hati mula resah sebab tak nampak bayang Haji Ismail Group (HIG) atau Idaman Suri. Punyalah menahan. Hahahahaaa.. Akhirnya malam tu kami pun ke HIG dan Idaman Suri untuk survey harga.

24 Mei 2015, Ahad

Pagi : Shopping di HIG, Idaman Suri dan pekan Kuah.
Petang : Geng lelaki nak pi parasailing di Chenang. Kami pun pergi Chenang lagi. Rileks, jalan2 ambil2 gambar.

25 Mei 2015, Isnin

Yang paling awal kena berangkat pulang adalah geng johor. Flight diorg pukul 11:00 pagi. Kami pun siap2 lah selesai saja breakfast, hantar diaorg ke airport. Kami pulak ambil feri pukul 1:00 petang.

Kami bersepuluh.. hehee.. Makan laksa tepi airport Langkawi.
Makan malam di Restoren Wan Thai.
Recommended Thai restaurant.
Memang tak banyak kerenah si Arissa ni. Dia teman papa dan paksunya parasailing di Chenang.

Lelaki-lelaki dalam hidup :)
Adik bongsu, Amin :)

Adik no 2, Ilyana dan suaminya Akmal :)
Adik no 3, Nani dan suaminya Hafiz. Arissa tidoq.

Cucu atokkkk.

Bapak & Ummi di Muzium 3D
Aksi en. suami :p
hehehee..

Pantai Chenang yang tak pernah tak ramai orang

Byeee Langkawi, hingga kita berjumpa lagiiiii.

Takda banyak tips nak share, semua orang dah familiar dengan Langkawi rasanya. No contact homestay saya ada share dekat atas. Kereta pulak kami contact En. Shamsibah, nombor telefon : 012-444 0109. InsyaAllah harga berpatutan, urusan pun senang, keadaan kereta pun baik.