Social Icons

Friday, February 27, 2015

integriti

Assalamualaikum. 

Baru-baru ini telah pun viral mengenai Penjawat Awam (PA) yang telah ditangkap kerana berada di tempat yang tidak sepatutnya pada waktu bekerja. Amat menyedihkan dan mengecewakan. Sedikit sebanyak memang tercuit juga peha ni, sebab saya pun PA jugak. 

Bukan baru-baru ni saja peraturan mengenai waktu bekerja dikuatkuasakan, malahan sejak berkurun memang termaktub dalam Perintah Am. Bahkan bukan tak tahu perkara yang dibuat tu menyalahi peraturan, tapi disebabkan selama ni mungkin agaknya dah terbiasa, kurang pemantauan dari majikan tempat bekerja, perkara ni menjadi-jadi dan lebih malang jadi ikutan bagi generasi PA muda. Sesuatu yang terbiasa dibuat, walaupun perkara yang salah, akan jadi dan rasa macam tak buat salah. Di situlah cabarannya. 



INTEGRITI. 

Bila cakap pasal integriti, ianya sering dianggap sebagai isu dan masalah yag melibatkan "rasuah" sahaja. Bukan begitu! Tidak sama sekali. 

Makna dalam bahasa malaysia 
Menurut Kamus Dewan (Edisi Ke-4) Dewan Bahasa dan Pustaka(DBP), integriti diberi maksud:

(intégriti) 1. kejujuran: mencemarkan nama baik dan ~ jabatan; 2. keadaan sempurna dan utuh, keutuhan; berintegriti mempunyai integriti (kejujuran, ketulusan dsb): pengarah yg ~ pasti akan mempertahankan nama baik mereka drpd sebarang bentuk penyelewengan.



Makna integriti dalam bahasa inggeris 


Maksud integriti dalam bahasa Inggeris, sebagaimana yang dinyatakan dalam Dictionary.Com pula adalah:

  1. adherence to moral and ethical principles; soundness of moral character; honesty.
  2. the state of being whole, entire, or undiminished: to preserve the integrity of the empire.
  3. a sound, unimpaired, or perfect condition: the integrity of a ship’s hull.

Jelas rasanya bahawa integriti bukan sekadar tentang isu berkaitan rasuah dan penyelewengan duit serta aset kerajaan, malah ianya melibatkan semua nilai positif yang lain dalam diri seseorang PA, termasuk menepati masa dan tidak boleh menggunakan waktu bekerja untuk tujuan peribadi. 

Saya nak kongsikan beberapa tindakan dalam sebuah jabatan kerajaan terhadap kakitangannya yang melanggar peraturan. Ianya untuk iktibar bersama dan peringatan kepada diri sendiri jugak. 


Bukan tiada tindakan dibuat oleh majikan, ada tindakan, cuma tidaklah seluruh PA mendapat hebahannya. Empunya diri pasti tahu. Mantan pengarah di tempat saya bekerja selalu ingatkan kami "kalau nak tahu apa tindakannya, buatlah kesalahan tu, lepas akan rasalah tindakannya". 

Teringat kisah yang juga viral, yang mana allahyarham TNGA sewaktu pemerintahannya tidak sama sekali menggunakan harta/aset kerajaan untuk tujuan peribadi beliau, malahan dakwat pen yang dibeli dengan duit kerajaan juga tidak akan beliau gunakan untuk tujuan peribadi. Tinggi sekali nilai dalam diri beliau, memang perlu kita contohi. 

Tak kira kita bekerja sebagai PA atau dengan swasta atau bekerja sendiri, nilai integriti mesti diutamakan. Kita bekerja dan mendapat upah (gaji) untuk menyara kehidupan kita sekeluarga dan sebahagiannya diagihkan kepada orang yang lebih memerlukan, peliharalah pekerjaan kita supaya rezeki yang diperoleh juga mempunyai keberkatan. 


Peringatan untuk diri sendiri juga, 

1 comment:

sherlina halim said...

Pengen yang lebih seru ...
Ayo kunjungi www.asianbet77.com
Buktikan sendiri ..

Real Play = Real Money

- Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
- Bonus Mixparlay .
- Bonus Tangkasnet setiap hari .
- New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
- Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
- Cash Back up to 10 % .
- Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
- YM : op1_asianbet77@yahoo.com
- EMAIL : asianbet77@yahoo.com
- WHATSAPP : +63 905 213 7234
- WECHAT : asianbet_77
- SMS CENTER : +63 905 209 8162
- PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

Salam Admin ,
http://asianbet77.com/

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...