Social Icons

Thursday, November 11, 2010

si luncai yang sukar dimengerti:p


entry ini adalah gara-gara assembly pagi tadi. Dr. Boss macam biasa memang selesa bagi analogi untuk setiap nasihat yang ingin disampaikan. Tapi analogi yang satu ini membuatkan saya berfikir sampai ke malam ini, hahahaa! lepas assembly tadi terus masuk lab. dan terus tanya En. Ali.

si buntal "en. ali, analogi si luncai tadi tu apa maksudnyer yer? cerita luncai pun saya lupa dah"
en. ali terkekek2 geleng kepala "'si luncai tu perdayakan pengawal2 istana yang tangkap dia, si luncai berjaya selamatkan diri"

si buntal "yang labu-labu tu?"
en. ali "labu-labu tu cara dia lepaskan diri, dia terapung dengan labu tu"

si buntal "ohhh..ok2! so apa maksud analogi tadi tu? boss nak kata apa sebenarnya? siapa luncai, siapa labu, siapa pengawal?"

en. ali "tu diaa, RO dah tanya. tapi sebenarnya saya pun tak faham who is who yang dimaksudkan boss"

satu lab gelak. hahahahhaaaaa!

memang sejarah bukan peberet saya. tapi cerita dongeng macam cerita luncai ni ada ke dalam buku sejarah? boleh pakai ke alasan saya tak suka subjek sejarah?:p agak keji juga rasanya diri ini bila tak tahu cerita sebenarnya dongeng rakyat sendiri.

btw, ada sesiapa boleh tolong?? luncai tu apa simboliknya, pengawal istana tu ibaratnya apa, dan labu-labu tu pulak menggambarkan apa? =p

saya googled up keyword "si luncai" di google image. tetiba kuar resipi Sup Labu dari Mat Gebu di Blog Tiffinbiru. Klik link itu untuk resipinya. nampak yummy kan kann? Layan je lah yerr.


p/s: sungguh lemah saya menterjemah walau cuma sebuah analogi.



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...