Social Icons

Monday, September 6, 2010

Iklan Raya TV3 2010 : Yang tersurat dan tersirat

haritu kecoh pasal Namewee dan guru besarnya. kini pasal iklan TV3 yang saya sendiri pun belum sempat tengok sebenarnya. saya cume sempat tengok melalui AmazingNara dan Kalamul Haqq lepas sahur subuh tadi. oleh itu, entry ini saya draftkan di wordpad sementara tunggu mood mandi pagi sejuk gedi. baru sekarang sempat nak buat entry.

sesiapa yang berminat boleh tgk di web di atas. mula-mula saya lihat iklan tu di AmazingNara, saya cuma perasan Pak Aji naik pedati/beca yang menjemput budak naik itu sebagai ala-ala santa claus bersama pedatinya. tapi lepas baca ulasan dan penerangan panjang lebar tentang yang tersurat dan tersirat barulah saya faham kenapa iklan tu dipertikaikan.

gambar dari Kalamul Haqq

pendapat saya, tv3 seharus lebih peka dengan sensitiviti masyarakat, kalau nak mewujudkan semangat 1Malaysia sekalipun rasanya lebih baik tidak menyentuh elemen agama penganut lain. Mungkin boleh buat iklan yang menunjukkan semua kaum saling ziarah menziarahi, atau bermaafan, bergotong royong buat persiapan raya ke, atau mengenai kaum lain belajar masak ketupat lemang ke, itu lebih menzahirkan perpaduan dalam 1Malaysia.



4 comments:

Ietams said...

saya pun tak sempat nak tengok kat tv lagi

^m.r.s. f.a.r.i.z.a.l^ said...

huhu. rasanya kat tv pun mmg baru muncul, tak silap 2 Sept,bila jadi isu depa pun cepat2 tarik balik.

K2r~90 said...

yup ikln tuh mcm mksud tersurt kn, tp x sure kebetln ke hape

^m.r.s. f.a.r.i.z.a.l^ said...

erm, taktau lah kalau kebetulan, tapi rasanya mmg sengaja dibuat.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...